Sabtu, 19 Ogos 2017

GAC



Buah Gac: Sumber Antioksidan Tertinggi yang Pernah Diketahui. 

Buah gac (Momordica cochinchinensis) mungkin masih terasa jangal bagi sebagian besar orang di Malaysia dan Indonesia. Tetapi buah yang berwarna merah ini sudah cukup lama dikenali oleh penduduk Vietnam. Buah gac  berkhasiat sebagai sumber makanan dan juga tanaman ubat ini terdapat pula di Thailand, Myanmar, dan Bahagian Selatan Cina . Buah gac adalah buah bermusim, biasanya berbuah pada bulan Desember hingga Januari. Masyarakat di Vietnam menggunakan buah gac dengan cara memasak isi buah dan bijinya dicampur dengan pulut. Kini buah gac diekspor ke seluruh dunia dalam bentuk jus sebagai  makanan tambahan oleh karena kandungan fitonutriennya yang tinggi.

Bagian luar buah gac berwarna merah dan agak berduri serta beracun, namun bahagian dalamnya lembut serta tidak beracun. Buah gac mengandung banyak sekali antioksidan, khususnya beta karoten. Bahkan kandungan beta karoten buah gac jauh lebih tinggi daripada kandungan beta karoten semua jenis buah dan sayuran lainnya, termasuk lobak merah. Beta karoten akan diubah menjadi vitamin A di dalam tubuh. Kandungan beta karoten buah gac 10 kali lebih banyak daripada lobak merah. Kandungan likopen buah gac 70 kali lebih banyak daripada tomato. Selain itu buah gac juga merupakan sumber zeaxanthin yang baik.

Kandungan Nutrisi Buah Gac

Sekelompok peneliti di Thailand menguji sampel buah gac untuk menemukan kandungan fitokimianya. Mereka menemukan bahwa isi buah gac mengandung kompaun beta karoten dan likopen tertinggi, sementara kulit buahnya mengandung kompaun lutein tertinggi. Sebatian lain yang dikenal pasti dalam GAC termasuk asid Gallic dan rutin.

Aktiviti antioksidan buah-buahan ekstrak GAC berbeza-beza. Ekstrak isinya mempunyai FRAP yang tertinggi. FRAP adalah ukuran kekuatan antioksidan. Penilaian kandungan karotenoid daripada GAC ​​yang telah dilakukan oleh penyelidik Jepun menggunakan HPLC. Perkarangan sebatian lycopene adalah yang paling banyak di lapisan biji, kandungan adalah lebih besar daripada kandungan lycopene buah-buahan dan sayur-sayuran

Satu kajian di Vietnam menunjukkan bahawa Gac buah-buahan adalah sumber yang baik daripada beta karotena, yang baik. Dalam kajian ini 185 kanak-kanak prasekolah yang mengalami kekurangan vitamin A telah dimasukkan dalam kajian ini, yang berlangsung selama 30 hari. Pengkaji telah membahagikan kanak-kanak kepada tiga kumpulan, yang diproses GAC buah-buahan dalam beras pulut, kumpulan yang menerima sintesis beta-karotena, dan kumpulan yang mendapat pulut tanpa buah GAC. Selepas 30 hari, sekumpulan kanak-kanak yang mendapat pulut GAC campuran dan sintetik beta-karotena telah peningkatan kepekatan serum beta-karotena. Kepekatan beta karotena dalam kumpulan yang menerima GAC ​​lebih tinggi daripada kumpulan yang menerima sintesis beta-karotena.

Manfaat buah Gac untuk kesihatan, terutama untuk prostat kesihatan dikaitkan dengan kandungan lycopene tinggi. Lycopene adalah berkesan dalam mencegah kanser prostat dan peranan yang penting dalam rawatan BPH (benign prostatic hyperplasia). Gac buah-buahan juga mempunyai ciri-ciri anti-kanser serviks, buah pinggang dan paru-paru. Kajian lain membuktikan keberkesanan GAC dalam memerangi kanser kolon pada tikus.

Manfaat kesihatan GAC yang berkaitan dengan kandungan yang tinggi sebatian beta karotena bukan sahaja berguna untuk merangsang sistem dan mata imun, juga boleh meningkatkan pengeluaran sperma. Lycopene kompaun dan beta karotena terbukti untuk mengurangkan risiko serangan jantung, manakala kompaun zeaxanthin dalam buah Gac adalah berguna untuk melindungi mata daripada sinaran ultraviolet yang berbahaya.

 Referensi:

Aoki H et al. Carotenoid pigments in GAC fruit (Momordica cochinchinensis SPRENG). Biosci Biotechnol Biochem 2002 Nov; 66(11): 2479-82
Kubola J, Siriamornpun S. Phytochemicals and antioxidant activity of different fruit fractions (peel, pulp, aril and seed) of Thai gac (Momordica cochinchinensis Spreng). Food Chem 2011; 127: 1138-45
Vuong LT et al. Plasma beta-carotene and retinol concentrations of children increase after a 30-d supplementation with the fruit Momordica cochinchinensis (gac). Am J Clin Nutr 2002 May; 75(5): 872-79
Sumber di sini.

Bunga Gac di halaman rumah



Gambar google pokok sendiri belum berbuah.

4 ulasan:

  1. Belum pernah tenguk lagi pokok dan buah ni.
    Minat juga nak tanam kalau dapat.

    BalasPadam
  2. Saya pun baru ada baru belajar berbunga belum jadi buahnya. Klu dah buahnya nanti boleh jer kongsi benihnya.

    BalasPadam
  3. Salam kak, ada benih pokok ? Keratan batang pun ok , nak beli

    BalasPadam
  4. Salaam Kak, if saya nak beli buah gac atau benihnya, akak ada jual?

    BalasPadam